9/02/2007

kyläilyä, syyspuuhia, leipomista...

huh, tämä päivä on ollut taas ohjelmaa täysi! :)

aamulla lapset heräili taas pirteänä seiskan aikaan.. juuh, onneksi antoivat meidän pötkötellä suht rauhassa kasiin saakka. mulla soikin kello silloin muutenkin, joten ylös vaan!

aamupuuhien jälkeen kympin aikaan mentiin lasten kanssa sonjalle aamukahveelle. kahdentoista aikaan janne soitti ja kertoi, että hänen anoppinsa ja appiukkonsa pyyhälsivät kylään, joten me kerättiin lasten kanssa kimpsut ja painuttiin takas kotiin :)
juteltiin äitin ja isin kanssa siitä toiminimen perustamisesta ja seuraavaksi mä soitan uusyrityskeskukseen ja pyydän tapaamisaikaa :) huih! jännää! pyykkihommia setvin ison kasan kun mutsi ja faija leikittivät muksuja.

mummi jaukki lähtivät yhden aikaan. janne ja leevi menivät yläkertaan legirakennushommiin ja viihtyivät siellä melkein kaksi tuntia :) me oltiin ellan kanssa alakerrassa ja mä laitoin lihaa, porkkanoita, perunoita, sipulia, yms herkkuja valmiiksi uuniin laittoa varten :P ella oli jossakin vaiheessa mennyt yläkertaan ja kohta leevi huusi, että "voi, voi ella minkä sotkun oot saanu aikaan"! mä painun juoksujalkaa ylös ja siellä tyttö on leimasin musteen kanssa sotkenut kätensä.. sai tyttö puhyuttelun ja painui käsipesulle.. meni reilu puoli tuntia ja leevi huutaa taas; " voi ei, ella sotkee laatikot!!" mä luulin, että purkaa tavarat levälleen ja menin katsoo!! siis Voi helevetin kuustoista!! MITÄ HELEVETTIÄ SÄ OOT MENNY TEKEE!! mää karjuin aivan täysii ja nappasin tytön jäähylle! se oli aivan kädet siinä musteessa ja sit oli tytön valkoinen lipasto AIVAN täys pieniä sinisiä ja punaisia sormenjälkiä!! siis aivan täys! mä en tienny miten mä olisin paasannu likalle, huusin vaan kun palosireeni :D janne tuli duuniaineiden kanssa siivoomaan ja sai lipaston puhtaaksi... kyllä sai tyttö kuulla kunninsa ja se vaan höpöttää jostakin juhlista! mä sainoin, että juhlat on nyt peruttu! tylsä mutsi! :)

sain ruoan uuniin ja me lähdettiin mun serkun tuparikahveille. vaille viisi palattiin kotiin ja janne ja leevi painui takaisin yläkertaan melkein tunnin ajaksi rakennushommiin. sitten syötiin. janne lähti vaille seiska harkkoihin ja mun piti vaan joku juttu (nyt en enää muista edes mikä..) setvii vaatehuoneessa.. tai siis kaikki alkoi varmaan siitä kun vein ellan kaappiin vaatteita ja elähylly piti siivota, no sitten vein pieniä vaatteita kialle palautettaviin, kokosin pahvilaatikon ja laitoin kian ja veetin vaatteet sinne laatikkoon, kävin läpi lasten syyshatut, hanskat yms ja vein niitä laatikoissa alakertaan, nappasin sieltä kesäjutut ja kengät mukaani ja menin vintille, vein sinne kamaa ja otin samalla syyskenkiä ja vaatteita alakertaan.. niin siinä sitten setvin jannen ja munkin syysvaatteet, takit ja muutkin jo alakertaan :) ellalle löytyi just hyvät leevin vanhat lenkkarot, joten ei tartte uusia sille nyt ostaa :) kiva juttu! oli tyttö onnessaan, kun sai punaruskeat lenkkarit :) onneksi on tuo syysvaatehomma nyt tehty!

tämän homman jälkeen siirryin keittiöön ja laitoin lapsille iltapalaa, käytin ne suihkussa ja syötyään pääsivät vaille kasi suoraan sänkyyn. nukahtivatkin melko pian, tänäänkin kun jäi päikkärit väliin.. ella on kyllä kiitettävästi ärsyttänyt mua koko illan :/
saatuani yläkerran hiljaiseksi sytyttelin ulos ja sisälle kynttilöitä ja jannekin kehui kuinka mukavan näköistä ulkonakin on kun lyhdyt ja tuikut on sytytetty :) antaa tunnelmaa! ihanaa minusta!
sit mä aloin leipomaan; leivoin ensin leevin synttärikakun pohjan pakkaseen, sitten tein kaksi rakkauden pala -kuivakakkua.. keittiö oli vielä äsken kuin pommin jäljiltä, mutta nyt on siistiä ja eka rakkauden pala uunissa. kakkupohja onnistui taas hyvin, siinä kun on oma jännityksensä :)

nyt pitäs vielä noi vessat pestä, enempää en voi siirtää hommaa tuonnemmaksi.. huomenna on tulossa alkuillasta vieraita ja pitää kehtaa päästää ne kurkkii vessaankin, eka kertaa kun täällä käyvät :) hommiin siis..

Ei kommentteja: