7/05/2008

reissukuulumisia!

terve vaan jälleen! nyt on mukava reissu takana :) siellä salahmilla ei isäntäväellä ollutkaan tietokone kunnossa, kun ukkonen paholainen oli sen simauttanut.. mutta tässä tulee pikainen postaus viikosta:

maanantai aamuna auto käynnistettiin ysin jälkeen. kaikki tavarat mahtuivat juuri ja juuri kyytiin, meille siis just sopivan kokoinen tuo pikkuinen menopeli ;) mulla oli jaloissa kirjaa, lehteä, kutimia, kassia ja pussukkaa ja lapsilla takapenkki täynnä puuhakirjoja ja jaloissa lelulaatikot.
matka sujui hyvin. pysähdyttiin kuortissa sämpylöillä ja toisen kerran "jossakin" isommalla ruolla. mä söin silloin hyvää kanasalaattia vaikka kanapaloja saikin metsästää ja kastike oli hiukan liian ärtsyä, mutta masu tuli täyteen ;) lapset söivät hyvällä ruokahalulla nakit ja ranskikset.

alkuillasta oltiin iisalmessa lilja-mummun luona. ihana oli nähdä pitkästä aikaa!! kahviteltiin, syötiin karjalanpiirakoita ja jutskattiin muutama tunti siinä ja sitten me jatkettiin matkaa annukan tykö salahmille.
siellä meitä odottikin valmiit sängyt tutussa huoneessa :) ihanaa! lapset lähtivät annukan matkaan lehmiä ja sonneja katsomaan ja me purettiin jannen kanssa auto ja laitettiin tavarat paikoilleen. ella oli annukan kanssa kerännyt nätin kimpun kesäkukkia pellon pientareelta ja ne laitettiin maljakkoon.
illalla syötiin vähän iltapalaa ja käytiin saunassa. lapset kotiutuivat heti eivätkä vierastaneet pätkääkään :)

mä yritin parhaani mukaan olla avuksi ruokahommissa; tyhjensin ja täytin tiskaria, katoin pöytää.. tiistaina käytiin ostamassa muutama kassillinen ruokaa, jottei ihan isäntäväen tarjottavilla elelty. nautin niin kovin siinä annukan terassilla kiikustuolissa istuskelusta, kirjan lukemisesta, lehmien ja lintujen katselusta, olemisesta vaan! :) sain näperreltyä kaksi kivaa roikkuvaa rautalankatuikkujuttua ja nyt ne ihastuttaa meillä kotona olkkarissa ja saavat varmasti seurakseen vielä monta samanmoista + muita viritelmiä ;) on niin kivaa ja terapeuttista tuo rautalangan vääntely :)
tiistai päivä vietettiin iisalmessa lilja mummun luona. käytiin kaikki yhdessä pikku iidassa keskustassa syömässä ja oli tosi hyvä perusruokaa. mä tykkäsin salaatista ja kaalilaatikosta, nam! lapsillekin maistui perunat ja kanakastike :P
syömisen jälkeen käytiin kirjakaupassa ja leevi sai sieltä sudenpentujen käsikirjan ja ella löysi kivan lilli kukkaistyttötarrakirjan :) pojat jatkoivat matkaa liljan kotiin lepäämään ja me mentiin mummun ja ellan kanssa vielä kiertelemään kaupoissa ja putiikeissa.. kauppahallissa oli ihana käsityöliike ja sieltä mä ostin itselleni uuden kalenterin; heli pukin kumma-kalenterin ja se on oikein veikeä :) samalla reissulla sain idean kivaan taikasauvaan ;)
mummu jatkoikin sitten matkaa poikien luokse ja mä jäin ellan kanssa ostamaan annukalle ja mummulle kesälahjoja; annukalle löydettiin kiva vihreä roikkuva tuikkulyhty ja liljalle ostettiin kori ja markettakukka.
paluumatkalla löydettiin vielä yksi ihana käsityöliike taitoshop ja sinne menin vielä myöhemmin leevin kanssa näpräämään, kun ella simahti unille :)

eeva ja frans tulivat myös iisalmeen silloin tiistaina iltapäivällä kylään mummun luokse. lapsilla oli oikein mukavaa keskenään :) minustakin oli tosi kiva nähdä eeva pitkästä aikaa, vuosi sitten viimeksi heillä kyläiltiin mellilässä :)

keskiviikkona olikin melkoinen ukkosmyräkkä! kamalasti salamoi ja jyrisi.. iisalmessa oltiin taas mummun luona ja iltapäpivästä mentiin eevan ja frans´n kanssa helge ukkia katsomaan hoitokotiin, hän kun oli siellä sen viikon intervallihoidossa. oli ukki kovin mielissään kun sinne mentiin ja pelasti minunkin päivän sanomalla, että "mirka se on niin kaunis, kuin kesäkukka!" eeva siihen, että "mirka on aina niin kesäkukkaa, oli talvi, kesä tai syys" :D
lapset parkkeerasivat ukin kärryä ja istuivat siinä sitten vuoronperään kuvattavana :) ella ja leevi uskaltautuivat ukin kainaloonkin, mutta frans katseli kauempaa ja haki turvaa mun sylistä :)

torstaina mentiin janne ja lasten kanssa pyhännän mökille ville ukkia moikkaamaan :) reissu jäi vaan lyhyeksi kun perunan keitossa kaasuhärvelille tuli joku (?) hämminki ja se ( tai keitinvesi..) kosahti tuleen!! tuli pieni paniikki ja mä retuutin leevin ovesta ulos ja perässä tulee ville palavan keittohärvelin kanssa.. me ehditään leevi kanssa alta pois ja ukki heittää lieketivän kattilan terassille, vesi palaa vielä siinä ja ukki paiskoo sitä räsymatolla sammuksiin. leevillä on kova huoli pikkusiskosta ja ellalla mökin sisällä on huoli veikasta.. säikähdettiin kaikki tosissaan ja ukki poltti kätensäkin.. :( no siinä sitten rauhoituttiin ja kummasteltiin, että mitä oikein tapahtukaan, käytiin lasten kanssa jokea ihastelemassa.. perunat laitettiin sitten puuhellalle porisemaan.. lapset koettivat kiivetä parvelle kurkkimaan, kun ruvettiin kuuntelemaan, että kylläpä perunavesi nyt kiehuu yli, janne meni sitä katsomaan ja yhtä äkkiä kattilasta kosahti isot liekit! ja taas mentiin; mä nappasin leevin tikapuiden yläpäästä tarttuen sen sen paitaan ja kiskasemalla syliini, sitten juoksin kirkuva leevi sylissä pihalle ja muistan hokeneeni herranjumala, herranjumala, ei oo hätää, ei oo hätää.. säikähdin sairaasti ja niin säikähti leevikin, se oli aivan paniikissa! janne rynnii ellan kanssa terassille ja tyttö huutaa suoraa huutoa.. :( onneksi ville saa tulen sammutettua samantien ja selvitään säikähdyksellä, suurella sellaisella.. vaikka kyllä miehet olivat sitä mieltä, että Paljon pahemmin olis voinu kyllä käydä.. hui!
lapset olivat aivan shokissa tapahtuneesta eivätkä pystyneet rauhoittumaan mökillä ollenkaan; kukaan ei olisi saanut enää mennä mökkiin sisälle eikä ikkunoista voinut katsoa sisään.. meiän oli parasta pakata tavarat autoon ja palata annukalle rauhoittumaan. villeä patisteltiin kätensä kanssa lääkäriin ja sanoi kyllä menevänsä kun oli sen verran turvoksissa, kipee ja rakkuloilla.
lapset ovat välillä puhuneet kovasti tapahtuneesta, säikkyvät välillä kummia ääniä ja ella varsinkin kyselee joka paikassa, että tuleeko tuosta tulipalo.. yöt on onneksi menneet hyvin eikä painajaisia ole ollut. kyllä se tästä ajan kanssa rauhoittuu. nyt on jo paljon puheet rauhoittuneet loppuviikosta.

perjantai aamuna nautittiin annukan kanssa aamukahvia rauhassa terassilla jutellen kaikenlaista annukan opetusjutuista, mun käsityökurssille menosta, yms.., aurinko paistoi ja linnut visersivät ihanasti, kaksi kurkeakin lensi siitä pellon poikki.. lasten herättyä, he söivät aamupalaa, pakattiin kamat, rustattiin vieraskirja ja lähdettiin kotia kohti. matkalla käytiin vielä liljan luona. muutama tunti siinä oltiin, syötiin ja juteltiin ja sitten haliruttaukset ja matka jatkui.. talvella sitten taas nähdään!! :D

kotimatkalla käytiin kahvittelemassa varkaudessa karin mökillä. tunnin verran siinä levähdettiin, lapset leikkivät leikkimökissä ja mä kittasin neljä kuppia kahvia :P hiukan kun meinasi väsyttää ja aattelin, että josko rattiin vielä joutuu.. mutta janne ajoikin sitten koko matkan :)

kotona oltiin kasin hujakoilla. ella meni heti ulos pyöräilemään, leevi tuli sohvalle pötköttämään, janne meni koneelle ja mä tyhjensin matkalaukut kaappeihin, laitoin pyykkikoneen laulamaan, järkkäsin tavaroita, laitoin iltapalaa, kastelin kukat ja kävin ihastelemassa takapihan yrttejä, jotka onneksi rehottavat oikein hienoina :) pelkäsin, että ovat aivan kuivina raukat... eivät olleet, onneksi! muutamat melkein kypsät mansikatkin oli jo näkyvissä :D

kovin on haikea mieli, että iisalmen reissu on takanapäin, mutta on kyllä ihana tulla omaan kotiinkin! :D nyt jatketaan lomailua täältä kotoa käsin; käydään mm. tampereella särkänniemessä, hesassa lasten kanssa ja saadaan mahd. myös kepa mummi mukaan, porvoossa käydään myös kävelemässä ja ihastelemassa vanhaa kaupunkia, ehkä eksytään mellilään päiväkseltään, ja mulla on tietty se mun oma rauhallinen hesapäiväni aamupalalla kauppatorilla, torikierroksella ja käsityöliikkeillä... ;) sellaista leppoista oloa ja kesästä nauttimista! ah.